* 1771 ve Velvarech - † 2. 12. 1848 v Mostě
Někdejší hejtman Žateckého kraje byl za své zásluhy o rozvoj města Žatce jmenován roku 1828 čestným občanem města. Jeho jméno dlouho připomínala Wussinova alej (dnešní Komenského alej). Bylo to v dobách, kdy zde místo dnešní rušné silnice byla stinná alej, sloužící jako uklidňující promenáda pro procházky místních. Cestu pro vozy lemovala alej topolů.
Wussin prosadil vznik aleje v letech 1821 – 1822 v rámci tzv. „okrášlování“ města. „Okrášlování“ byl termín používaný pro akce souvisejícími s bořením (úplným či částečným) někdejších vnitřních i vnějších hradeb města (včetně bran). Místo nich či za nimi vznikaly tehdy parky, aleje, prodávaly se pozemky pro novou výstavbu. Města ztrácela svůj středověký ráz, měšťané doslova vyšli z hradeb a začali více stavět za historickými hranicemi města. To vše vyžadovalo značné finanční prostředky, na které často nestačil jen městský rozpočet.
V Žatci bylo třeba pro vznik zmíněné aleje uklidit původní prostor, který dosud připomínal spíše smetiště. Byly zbořeny staré mýtní domky a vyrovnán terén, aby mohla vzniknout nová cesta.
Dnešní podoba někdejší Wussinovy aleje je již zcela jiná, byť termín stále přetrvává. Topoly měly nejkratší životnost. Zmizely již po výstavbě nové školy v 2. pol. 19. století. Déle přežily javory, duby či bílé topoly.
Ve dvacátých letech 19. stol. začala z iniciativy hejtmana Wussina také výstavba silnice ze Žatce směrem na Radíčeves, Podbořany, Bochov a Karlovy Vary, která měla ulehčit dopravě ve městě. Na ni pak navázala silnice přes Žiželice a Most do Teplic. To byl také důvod, proč bylo třeba, aby v Žatci vznikl nový most, opět s podporou státu a krajského hejtmanství.
Šlo o známý řetězový most přes Ohři (v místech dnešního mostu příhradového). Ferdinand Wussin byl jedním z řečníků při velké slavnosti položení jeho základního kamene 26. června 1826. Za jeho zásluhy o vznik mostu mu byla věnována i brožura vydaná na památku tohoto slavného dne. Most byl slavnostně uveden do provozu již roku 1827 a sloužil do 90. let 19. stol. Jeho model si můžete prohlédnout v Regionálního muzeu K. A. Polánka v Husově ulici.
PhDr. Milada Krausová, Ph.D.